Palvele paremmin verkossa, osa 1

18.1.2016/0/0
Etusivu / Blogi / Verkkopalvelut / Palvele paremmin verkossa, osa 1

palvelua_verkossa1

Hyvä asiakaspalvelu on useimmille yrityksille elinehto. Henkilökohtaisen asiakaspalvelun lisäksi on olemassa kanavia, joita pienten ja keskisuurten yrittäjien enemmistö ei vielä hyödynnä omassa työssään. Useimmilla tämän päivän yrityksillä on olemassa verkkosivusto – mutta sitä ei pidetä tärkeänä oman liiketoiminnan kannalta. Mutta voisiko verkkosivuston laittaa aktiivisesti töihin sen sijaan, että se vain pölyttyy webhotellissa? Varmasti voi, eikä se välttämättä edes vaadi paljoa! Tässä artikkelisarjassa pohditaan, millä keinoilla omaa asiakaspalvelua voi täydentää verkossa.

Apu klikkauksen päässä

Kuvittele tilanne, jossa auton kanssa tulee ongelmia tien päällä. Onneksi älypuhelimella saa kätevästi etsittyä luottokorjaamon yhteystiedot – vai saako? Tämäkin sinänsä yksinkertainen prosessi voi mennä pieleen monessa kohdassa. Verkko-osoite ei muistu mieleen, joten koetat onneasi Google-haussa – ei löydy. Onkohan koko pulju enää edes pystyssä? Kilpailevan yrityksen yhteystiedot löytyvät helposti, joten heidän palvelunsa saavat kelvata tällä kertaa.

Jos haluamasi sivusto löytyy hausta, olet jo päässyt askeleen verran pidemmälle! Mutta voi, sivustoa ei ole optimoitu mobiililaitteelle, ja niinpä joudut zoomaamaan osuaksesi pikkuruisiin navigaatiolinkkeihin ja voidaksesi lukea mikroskooppisen pienen tekstin. Löydät tiesi yhteystietosivulle, jossa on korjaamon puhelinnumero. Pahaksi onneksi numero on lisätty sivulle kuvana, eikä sen kopioiminen leikepöydälle siis onnistu – ei se mitään, etsit paperia ja kynän hansikaslokerosta ja kirjoitat numeron muistiin. Poistut sivustolta ja näppäilet jo hiukan kohmeisin sormin numeron. Vihdoinkin apua!

Tämän skenaarion tapauksessa asiakaspalvelu on (osittain) epäonnistunut jo ennen varsinaista palvelutapahtumaa. Olisiko tilanne voinut olla erilainen? Entä jos olisit löytänyt etsimäsi yrityksen sivuston vaivattomasti, jonka jälkeen olisit voinut soittaa asiakaspalvelunumeroon yhdellä napin painalluksella? Tämä on täysin mahdollista, eikä vaadi juuri lainkaan ylimääräistä vaivannäköä verkkosivuston suunnittelijalta. Esimerkkinä toimii toteuttamamme mobiilioptimoitu sivusto Järvenpään Autohuolto Oy:lle. Sivuston mobiilikokoiseen versioon lisättiin soittopainike sekä toinen painike, joka avaa älypuhelimen natiivin navigointisovelluksen ja etsii reitin kohteeseen.

Asiakkaan käyttökokemusta voi siis parantaa huomattavasti jo parilla yksinkertaisella painikkeella. Kyse onkin lähinnä asiakkaan asemaan asettumisesta ja palautteen kuuntelemisesta. Millä muilla pienillä keinoilla voisit tarjota asiakkaillesi parempaa palvelua verkossa? Seuraavassa osassa on luvassa lisää vinkkejä!

Älä jää paitsi artikkelisarjan seuraavasta osasta. Tilaamalla uutiskirjeemme pysyt aina ajan tasalla.

 

Navigaatio